I dessa tider, när det går tretton jordenruntcyklister på dussinet, tänker jag ibland på de allra första pionjärerna. Dessa första pedaltrampande globetrotters hade en helt annan resa framför sig än dagens mountainbikeförsedda, reseförsäkringsskyddade och GPS-guidade cyklister. Idag är det inga problem att komma ut med cykeln. Vi har självklart cykelhållare på våra tjänstebilar och tar lätt med oss cykeln överallt. Vilka var dessa tidiga jordenruntcyklister?

Bertil Hult

Bertil Hult var inte världens första jordenruntcyklist, men väl Sveriges första. Den 15:e april 1925 gav han sig iväg med två kamrater från Stockholm. Den ena kompisen vände i Köpenhamn, men den andre fortsatte trampa på ända till Egypten. Därefter fick Bertil cykla vidare ensam. Han hade en mycket strapatsrik färd. Han och kompisen, Olle Olsson, blev tagna som krigsfångar av Abd el-Krim i Marocko och senare greps Hult i Turkiet misstänkt för att vara sovjetisk spion. I Kina låg han i fem veckor på sjukhus efter en olycka. Det är förståeligt att han efter allt detta tyckte att sista etappen, genom USA, var rena semestercyklingen. Den 30:e augusti 1927 var Hult tillbaks i Stockholm.

Thomas Stevens

Stevens var den förste att cykla runt jorden. Hans bedrift är ganska otrolig, eftersom han cyklade på en höghjuling hela vägen. Stevens startade i San Francisco den 22:a april 1884 och kom tillbaks dit i januari 1887. Stevens försökte cykla genom Asien fram till Indien, men tvingades vända i Afghanistan eftersom de lokala myndigheterna kastade ut honom. Han cyklade tillbaks till Turkiet och tog därifrån båten till Indien. Detta kanske var anledningen till att Hult tog båten direkt från Egypten till Indien, utan att försöka cykla genom Mellanöstern.

Annie ”Londonderry” Kopchovsky

Den första kvinnan att cykla runt jorden startade också i USA. Kopchovsky startade sin cykeltur i Boston den 27:e juni 1894 och var tillbaks i staden den 24:e september 1895. Kopchovskys jordenruntcykling började med att en pristävling utlystes. Olika sponsorer utlovade ett stort belopp för den första kvinnan som

kunde cykla jorden runt på mindre än 15 månader. Eftersom de inte hade angivit hur mycket av sträckan som faktiskt måste cyklas, passade Kopchovsky på att åka båt så ofta det gick, och visade upp sig under olika strandhugg, då hon gjorde dagsetapper på cykelsadeln. Kopchovsky vann tiotusen dollar för bedriften.

Det är intressant att se vilka strategier de olika pionjärcyklisterna hade för att finansiera sin resa runt jorden. De båda männen, Stevens och Hult, förlitade sig på inkomster från olika reportage de skrev under cyklingen, eller på föreläsningar som de höll inför betalande publik på olika platser. Kopchovsky, däremot, var ett marknadsföringsgeni. Hon bar olika reklambudskap på sin cykel och klädsel under cyklingen och fick på så sätt inkomster som täckte alla utgifter. Att hon kallade sig för Londonderry under jordenruntresan berodde på att hon sponsrades av ett mineralvattensföretag på östkusten, som marknadsförde sin produkt under namnet Londonderry. Alla tre av dessa tidiga cyklister sponsrades av olika cykelfabrikanter som räknade med att få ovärderlig reklam för sina produkter, vilket också skedde. Stevens och Kopchovskys bravader ledde till att försäljningen av cyklar tog rejäl fart under 1890-talet.